Socjologia religii - prorok

Recenzje książek.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
admin
moderator
Posty: 232
Rejestracja: wt paź 12, 2004 2:00 am
Kontakt:

Socjologia religii - prorok

Post autor: admin »

Pytanie jest następujące: czy powinno się ograniczać słowo "prorok" do ściśle określonej historycznie, geograficznie czy etnicznie grupy ludzi?Taka definicja miałaby ściśle zakreśloną granicę pojęcia. Jak słusznie powiedziano, nowa jest treść, nie forma, która ma długą historię w religii Starego Teastamentu. Słowo „prorok” nie jest semickie, lecz greckie. Lecz z drugiej strony etnologowie zwykli mówić o „prorokach prymitywnych” w odniesieniu do Indian amerykańskich, w mniejszym stopniu do Afryki. Co więc charakteryzuje proroka? Mówiono, iż to charyzmat profetycki jest naczelnym uzdolnieniem religijnym. Obcowanie bezpośrednie z bóstwem, a raczej intesywność tegoż obcowania. Prorok wyróznia się niezwykłą wrażliwością i intensywnością życia emocjonalnego, stanowi to podstawową cechę psychiczną. Często spotyka się wizje, sny i ekstazy, są one jakby przygotowaniem i zrozumienia objawień bóstwa. Objawienia nie są wynikiem metodycznym lub przypadkowych manipulacji, lecz pojawiają się spontanicznie i przyjmowane są biernie. Odróżnia to profetyzm od wróżbiarstwa.Występuję on tu jako odnowiciel, przypomina „uzdrowiciela” i „lekarza”. Przypisuje mu się przekraczanie granic czasu i przestrzeni, tłumaczy przeszłość, antycypuje także przyszłość. Skromność i prostota cechują życie proroka i łączą go z ascetą i „świętym”. Jego wykładnią jest objawianie prawd ukrytych, bywa uważany za tego, który „wie”. Posiada rysy wspólne z nauczycielem, filozofem i teologiem. Chociaż prorocze objawienie jest owocem indywidualnego doświadczenia, sprzyjającego izolacji jego podmiotu, to jednak często rodzi intensywną potrzebę przekazania boskiej nowiny wszystkim ludziom. Ma to ważne następstwa socjologiczne.

14 grudnia 2007
Recenzent: mgr Kamil M. Purgał
ODPOWIEDZ