Dowartościowanie jednoski poprzez posłuszeństwo

Czyli nauka badająca funkcjonowanie i zmiany społeczeństwa (subdyscypliny i specjalizacje)

Moderator: FrancisBegbie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
cigarette
**
Posty: 3
Rejestracja: wt mar 26, 2013 1:00 am

Dowartościowanie jednoski poprzez posłuszeństwo

Post autor: cigarette »

Hej

Mam pytanie na temat socjologii/psychologii. Nie, nie jestem studentem - chciałbym o coś tylko zapytać.

Czy istnieje w socjologii (lub psychologii) zidentyfikowane i opisane zjawisko polegające na tym, że jednostka czuje się dowartościowana i "ważna" poprzez posłuszeństwo wobec większej/ważniejszej instytucji, w ostateczności innej jednostki?

Jestem po prostu ciekaw, czy taka postawa życiowa została opisana/zbadana w naukach społecznych.
Awatar użytkownika
Shingao
****
Posty: 224
Rejestracja: wt mar 01, 2011 1:00 am

Post autor: Shingao »

Pierwsza myśl to piramida potrzeb Maslowa.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Hierarchia_potrzeb

Ja bym to zakwalifikował do potrzeby przynależności oraz ewentualnie do potrzeby uznania. W tym przypadku możemy mieć do czynienia z próbą uzyskania uznania poprzez podporządkowanie. Podporządkowuję się jakiejś osobie (np. nauczycielowi, mistrzowi, guru, kapłanowi) lub grupie/instytucji (np. kościołowi, sekcie, grupie rówieśniczej) aby uzyskać jego/jej uznanie.
Awatar użytkownika
Shingao
****
Posty: 224
Rejestracja: wt mar 01, 2011 1:00 am

Post autor: Shingao »

Osoba religijna może czuć się dobrze (dowartościowane) tym, że jest posłuszna wobec boga, i przestrzega "boskich" reguł zachowania.

Musimy zadać sobie pytanie czy jest to posłuszeństwo interesowne czy też posłuszeństwo jest wartością samą w sobie. Mogę być posłuszny wobec boga, bo chcę dostać się do nieba. Mogę być zadowolony z powodu tego, że jestem posłuszny wobec szefa, ponieważ wiem, że będąc posłusznym zwiększam swoje szanse na awans. Chyba mało kto włazi w d*** szefa bo lubi :lol:
Awatar użytkownika
cigarette
**
Posty: 3