[4-5. 4. 2011] Co po Geertzu? - LUBLIN

gdzie studiować i dlaczego socjologię, gdzie zdobyć dodatkową wiedzę socjologiczną
ODPOWIEDZ
FrancisBegbie
*****
Posty: 596
Rejestracja: sob cze 23, 2007 2:00 am

[4-5. 4. 2011] Co po Geertzu? - LUBLIN

Post autor: FrancisBegbie »

http://www.etnologia.uni.lodz.pl/filead ... Z_2011.pdf




Szanowni Państwo,
Katedra Antropologii Kultury SWPS w Warszawie, Katedra Socjologii Grup Etnicznych i Antropologii Społecznej KUL J.P. II w Lublinie, Instytut Socjologii PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej mają zaszczyt i przyjemność zaprosić na ogólnopolską konferencję naukową w Lublinie „Co po Geertzu? Dziedzictwo – Interpretacje – Dylematy”.
W 2011 roku minie pięć lat od śmierci Clifforda Geertza, prekursora antropologii interpretacyjnej. Sam Geertz, jak pamiętamy, powtarzał skromnie – jestem tylko etnografem, nie tworzę systemów. W rozmowie z Gary A. Olsonem zgodził się jednak, by nazywać Go „konstruktywistą społecznym”. Prof. W. Burszta mawiał w tym miejscu „nie dajmy się zwieść Mistrzowi” - Jego wydatny wpływ na kształt antropologii współczesnej jest poza dyskusją. Problem tylko w tym, by zdać sobie sprawę z tego, w jakich obszarach i w jakim stopniu ten wpływ jest widoczny.
Z pewnością świat wokół nas zmienił się na tyle, iż dawne strategie pisania antropologii w formie „pokazu slajdów” czy „zaświadczającego Ja” już raczej niewiele wyjaśniają i co do tego nie ma większych wątpliwości. Powstają wszakże pytania:
• czy w epoce „postgeertzowskiej” rutynowe (ultraempirycystyczne) uprawianie antropologii zachowuje ciągle aktualność?
• czy sposób odwołujący się do pojęcia racjonalności naukowej, w sensie jej transkulturowej ważności, jest nadal gwarantem w dojściu do prawdy? (może zdani jesteśmy raczej na zdecydowanie relatywistyczne ujęcia przedmiotu badań, gdyż świat, w którym żyjemy, sprawia wrażenie czegoś, co przypomina raczej ruchome piaski niż stały ląd).
Być może stajemy przed problemem już nie tyle adekwatności opisu, czy interpretacji, ile refleksyjnego mierzenia się z tym, co „inne”, jakoś „obce”, co nie tyle spotykamy na granicy „naszej wioski”, ile wewnątrz jej granic. Tak więc, pytamy:
• czy wątek „realistyczny” obecny w pracach Geertza ma swoje przedłużenie?
• czy raczej „to mierzenie się z innością” zamyka się w tekście, interpretacji wzbudzając u czytelnika jedynie wirtualne świata, pozwalając mu jakoś funkcjonować „tu i teraz”?

Geertz nieustępliwie stał na stanowisko, iż kultura jest nadal pewną realnością, a nie jedynie pustym zawołaniem tak, jak to sugeruje Tyler. Kultura jako system symboli - kultura jako religia, sztuka, wiedza zdroworozsądkowa, ideologia - nie jest tylko elementem naszej świadomości, ale czymś , co można obserwować, co z natury swej ma charakter publiczny.
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych do merytorycznej dyskusji.


Termin i miejsce konferencji:
4-5 kwietnia 2011
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Al. Racławickie 14 20-950 Lublin Collegium Jana
Pawła II (budynek sąsiadujący z ul. H. Łopacińskiego) sala 1031 – piętro X

Organizatorzy:
Katedra Antropologii Kultury SWPS w Warszawie Katedra Socjologii Grup Etnicznych i Antropologii Społecznej KUL J.P. II w Lublinie Instytut Socjologii PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
Sekretarz konferencji
Ilona Szczepanowska tel. kom. 608 162 039
Kontakt Katedra Socjologii Grup Etnicznych i Antropologii Społecznej KUL J.P. II w Lublinie konferencja.kul@wp.pl

więcej info:
http://www.kul.pl/informacja-o-konferen ... 21377.html
ODPOWIEDZ