co sądzicie o takim temacie [lic.]

forum poświęcone pracom (lic./mgr), kolejnym etapom pisania pracy, dyskusjom na ich temat, zbieraniu informacji na temat źródeł i planów pracy oraz zbieraniu i analizowaniu danych przy użyciu SPSS, EXCEL

Moderator: FrancisBegbie

Awatar użytkownika
adziunia
*
Posty: 1
Rejestracja: wt sty 18, 2011 1:00 am

co sądzicie o takim temacie [lic.]

Post autor: adziunia »

Witam, piszę własnie pracę licencjacką o kulturze organizacyjnej. Dzisiaj przyszedł mi do głowy taki pomysł na temat - co mówią nam reklamy firmy o ich o kulturze organizacji. Zastanawiam się czy takie badania miały by w ogóle sens, bo jak wiadomo w reklamie wszystko jest idealne. Tak więc może temat typu "Jaka powinna być idealna kultura organizacji? Znajdź odpowiedź w reklamie" Co o tym sądzicie? Można z tego coś zrobić?
Awatar użytkownika
mc
****
Posty: 228
Rejestracja: pn paź 05, 2009 2:00 am
Kontakt:

Post autor: mc »

temat co prawda nie z socjologii ale ciekawy.

Jak chcesz spojrzeć na pierwsze reklamy prasowe to wejdź na http://szkicezsocjologii.blogspot.com/2 ... zecie.html
mac77
****
Posty: 291
Rejestracja: ndz mar 29, 2009 1:00 am
Lokalizacja: Wałbrzych

Post autor: mac77 »

Odrazu odpowiem na pytanie: co mówią nam reklamy firmy o jej kulturze organizacyjnej?
Nic
Drugi temat podobnie.
Jeżeli firma ma " kulturę organizacyjną" w jej jednej ze 130 definicji, to z pewnością płaci agencji za reklamę czegoś na czym zarabia. Bywają reklamy o charakterze " społecznym" ale mówią one jedynie o zaangażowaniu w jedną wybraną kampanię od sadzenia drzew po projekt sztucznego serca i jest to jeden z elementów kultury organizacyjnej - ale na tej podstawie nie można wnioskować o całej kulturze. Zresztą obawiam się że interpretacja pojęcia wśród respondentów będzie baaardzo różna
Jest jeden przypadek, to są firmy HR, ale ich reklamy to jednocześnie ogłoszenia
rekrutacyjne..Mówią nam jak to w firmie jest fajnie i na tej podstwaie możesz wyciągać wnioski co do prawdopodobieństwa że jest tak w rzeczywistośći :)
Osobiście nie widzę powodu aby zastanawiać się jak postrzegana jest " kultura organizacyjna" z perspektywy reklamy. Chyba że Ty wiesz co taki temat wnosi, poza domniemanym PR?
Awatar użytkownika
mc
****
Posty: 228
Rejestracja: pn paź 05, 2009 2:00 am
Kontakt:

Re:

Post autor: mc »

ja bym powiedział w ten sposób, reklamy inne zjawiska kulturowe, służą jako narzędzia, którymi firmy posługują się po to aby wpływać na innych ludzi. W jakimś stopniu świadczą o osobowości czy charakterze grupy starającej się wpłynąć na innych (nawet jeśli zlecają innym firmą, to przecież akceptują bądź odrzucają projekty). Niemniej jednak praca o tym, w jaki sposób reklamy świadczą o kulturze organizacyjnej nie jest z zakresu socjologii. Oczywiście temat może być ciekawy, można zrobić historyczny przegląd reklam (tak jak robię to w blogu) ale trzeba jeszcze zebrać inne informacje, a reklamami się tylko posiłkować.
mac77
****
Posty: 291
Rejestracja: ndz mar 29, 2009 1:00 am
Lokalizacja: Wałbrzych

Post autor: mac77 »

To daleko idące wnioski...
Reklamy z głowy :
1) Axe - z klikającym Borysem Szycem
2) Nissan Qashqai - uciekającym przed miastem
3) Real - i pies gadający z kotem
4) Apap - już nie pamiętam kto komu daje tabletki, ale pewnie kobieta mężczyźnie, bo tak się ostatnio się przyjeło...

Zupełnie nic mi nie mówią o kulturze korporacyjnej firm które za pośrednictwem agencji przedstawiają nam swoje produkty, ale odrazu wskazują grupę klientów do której są one kierowane.

Reklama poniżej jest odpowiedzialna społecznie ,ale to tylko jeden składnik kultury korporacyjnej.Nic nam nie mówi jak zwracają się do siebie pracownicy, czy czas dla rodziny jest ważny i uwzględniany w planowaniu pracy, czy firma ma jakąś misję itd...

http://www.youtube.com/watch?v=ojBFOdGqALM
Awatar użytkownika
mc
****
Posty: 228
Rejestracja: pn paź 05, 2009 2:00 am
Kontakt:

Post autor: mc »

no tak, nawet w kontekście historycznym reklamy bardzo mało mówią o kulturze organizacyjnej. Mówią jednak jak organizacja starała się rozmawiać ze swoimi klientami. Nie są to jakieś wyraźne informacje ale jeżeli spojrzeć na ten problem w ten sposób, że charakter zbiorowości to jej osobowość a reklamy to czynności jakie wykonuje w stosunku do innych ludzi, to charakter tych czynności świadczy nie tyle o kulturze organizacyjnej ale o charakterze relacji, co jest de facto głównym tematem zainteresowania socjologii :idea:. Nie tyle co kultura organizacyjna ale to jakie czynności są podejmowane i jak pod wpływem tych czynności zmieniają się refleksje klientów o nich samych i jak przez to odczuwają kulturę organizacyjną. Kultura organizacji nie jest z góry dana lecz jest taka jaką ją odczuwają klienci :grin:
mac77
****
Posty: 291
Rejestracja: ndz mar 29, 2009 1:00 am
Lokalizacja: Wałbrzych

Post autor: mac77 »

Więc nie ma się co rozwodzić :
no tak, nawet w kontekście historycznym reklamy bardzo mało mówią o kulturze organizacyjnej
Oczywiście.
Ponadto, obecnie nic nie przeszkadza aby i AXE i Apap i Rama i Persil i WD 40 był produktem jednej firmy.Wystarczy spojrzeć na Unilevera :)
Można też, na wszystko spojrzeć podręcznikowo i zbudować taki model teoretyczny który będzie zwierał takie uogólnienia i uproszczenia że nie będzie się taki aspektów brało pod uwagę.
Ale jak dla mnie wciąż nie wiem po co? I dalej nie wiem co z tą kulturą organizacyjną u Unilevera - jest bardziej jak AXE czy bardziej jak Rama? :cool:
mac77
****
Posty: 291
Rejestracja: ndz mar 29, 2009 1:00 am
Lokalizacja: Wałbrzych

Post autor: mac77 »

A...no i kultura organizacyjna jest taka jak odczuwają ją członkowie korporacji.
Przynajmniej moim zdaniem. W końcu klient nie wie czy szef dzwoni w dzień urodzin do pracownika i czy są pikniki rodzinne, no i czy przejmując konkurencję robi się czystki z kadrą czy nie..
Awatar użytkownika
mc
****
Posty: 228
Rejestracja: pn paź 05, 2009 2:00 am
Kontakt:

Post autor: mc »

czyli w zasadzie na jakiej podstawie można badać kulturę organizacyjną, skoro jest ona taka jaką odbierają ją ludzie w niej pracujący albo klienci? Na podstawie tego jak ją odbierają pracownicy albo klienci. Jeżeli zawęzimy problem do klientów to relacje z klientami firma rozwija poprzez promocję, tak więc chcąc nie chcąc musimy zaakceptować, że charakter reklamy decyduje o tym jak klienci widzą kulturę organizacyjną.
Dzisiaj przyszedł mi do głowy taki pomysł na temat - co mówią nam reklamy firmy o ich o kulturze organizacji.
Właściwe pytanie brzmi zatem: co skłania klienta do takiej a nie innej refleksji na temat firmy? Zachowanie firmy, czyli to jak manipuluje środkami komunikacji aby wpłynąć na refleksje klientów.

Reklamy same w sobie nic zatem nie mówią, ale trzeba zbadać postawę klientów w stosunku do tych reklam aby uzyskać rozwiązanie :?:
Awatar użytkownika
mc
****
Posty: 228
Rejestracja: pn paź 05, 2009 2:00 am
Kontakt:

Post autor: mc »

czyli dowiedzieć się jaka jest kultura organizacyjna firmy, ale nie cała kultura, tylko jeden z jej aspektów. Myślę, że całej kultury organizacyjnej nie sposób poznać. :idea:
mac77
****
Posty: 291
Rejestracja: ndz mar 29, 2009 1:00 am
Lokalizacja: Wałbrzych

Post autor: mac77 »

Kulturę organizacyjną najlepiej badać wśród pracowników - tyle.. i moim zdaniem można ją badać wielowymiarowo :
- relacje między współpracownikami
- relacje z przełożonymi
- sam model firmy (korporacja rodzinna, firma "wolnych strzelców")
- wartości wyznawane przez firmę; cel firmy a co za tym idzie metoda realizacji
czyli cały system aksjo - normatywny firmy
- odpowiedzialność społeczna firmy
- relacje z partnerami w biznesie (kooperantami, dostawcami)
- relacje z konkurencją
- stosunek do czasu wolnego pracowników

O tym powiedzą przede wszystkim pracownicy, ale też partnerzy, konkurencja, no i w pewnym sensie klienci ( tu wskazałbym na akcje z paczkami dla dzieci, sadzenie drzewek i zbieranie śmieci - oczywiście klienci dowiadują się o tym z folderów i plakatów). Więc jeśli miałbym iść na kompromis sformułowałbym temat związany z pojęciem odpowiedzialności społecznej.

Adziunia jesteś? Czy ja z mc mamy wyczerpać temat?
Awatar użytkownika
mc
****
Posty: 228
Rejestracja: pn paź 05, 2009 2:00 am
Kontakt:

Post autor: mc »

:idea:

Pytanie brzmiało:
co mówią nam reklamy firmy o ich o kulturze organizacji. Zastanawiam się czy takie badania miały by w ogóle sens (...)
Odpowiedź brzmi: reklamy mówią nam klientom wszystko na temat kultury organizacyjnej danej firmy :wink: Bo niby jak inaczej, jak tylko przez środki promocji dowiadujemy się i uzmysławiamy sobie jaka jest dana firma? Firmy komunikują się ze swoimi klientami poprzez różne formy promocji.

Dlatego też jeżeli socjolodzy chcieliby się dowiedzieć jakie zjawisko społeczne zachodzi pomiędzy:
a) kulturą organizacyjną
b) reklamą
c) klientami
nie stawiając żadnej hipotezy badawczej musieli by zbudować problem badawczy, który moim zdaniem brzmi tak:

Jak firmy wpływają na klientów? Jakie czynności wykonują firmy aby skłonić klienta do interakcji?

Odpowiedź na to pytanie wymaga wyłącznie poznania opinii klientów na temat kultury organizacyjnej danej firmy. Charakter opinii klientów mówi socjologom wszystko na temat tego w jaki sposób firma wpływa na opinię klientów. Kultura organizacyjna zawsze jest opisywana subiektywnie. Nie jest prawdą, że lepszym podmiotem badań w tym przypadku byliby pracownicy firmy. :wink: Pracownicy firmy po prostu mogą dawać inny obraz kultury organizacyjnej.

Zatem, jeżeli chcemy poznać jaka jest kultura organizacyjna firmy z perspektywy społecznej, tak musimy spytać się ludzi, potencjalnych klientów co myślą na temat kultury organizacyjnej danej firmy. :)
Dowiemy się jaka jest kultura organizacyjna firmy, tzn. jak firmę widzi społeczeństwo. Ponadto dowiedzmy się w jaki sposób reklamy kształtują wizerunek kultury organizacyjnej bo to za ich pomocą firma komunikuje się ze społeczeństwem.

Nie musimy zatem analizować reklam, czy innych środków promocji, gdyż poznamy ich wpływ poprzez poznanie charakteru opinii ludzi. Musimy jednak pamiętać, że firma komunikuje się z ludźmi poprzez reklamy i jeżeli po pewnym czasie zmieni się opinia społeczna na temat kultury organizacyjnej danej firmy, tak będzie to wynik zmiany oddziaływania wpływu reklamy.

:idea:

:arrow: dyskusję możemy chyba zamknąć, mam wrażenie, że problem został postawiony właściwie i wiadomo już jak można zabrać się za badanie tego co reklamy mówią o kulturze organizacyjnej firmy z socjologicznego punktu widzenia. Wydaje mi się też, że nie mamy sprzecznych opinii :?: Pozostawiam jednak znak zapytania. Pozdrawiam :cool:
mac77
****
Posty: 291
Rejestracja: ndz mar 29, 2009 1:00 am
Lokalizacja: Wałbrzych

Post autor: mac77 »

Hmmm...no cóż satysfakcji nie czuje :cool:
Zawsze mnie przekona osoba która powie mi coś o kulturze organizacyjnej na podstawie jednej z reklam które wymieniłem. Reklama jest narzędziem wspomagającym działy odpowiedzialne najpierw za zakupy a potem za sprzedaż, bądź produkcję (tutaj oczywiście często jest wojna) dział marketingu chce wszystko co wychodzi w badaniach, czyli rozdrobnienie oferty tak aby dopasować się do preferencji np 15 różnych grup klientów, a dział produkcji i/lub sprzedaży liczy marżę i koszty.
Można podchodzić do tego podręcznikowo i wierzyć że produkty są ustawiane w/g kolorów, najdroższe na wysokości oczu etc, etc..Niekiedy potwierdza się wersja z produktami na wysokości oczu, ale musi to korenspondować z pieniędzmi które ma dana firma.
Ale do rzeczy:
Jak firmy wpływają na klientów? Jakie czynności wykonują firmy aby skłonić klienta do interakcji?
to już chyba wiemy: reklama, ankietka w produkcie, konkurs sms, 2 za 1, hostessa, bonus, XXL..
Ale..
Odpowiedź na to pytanie wymaga wyłącznie poznania opinii klientów na temat kultury organizacyjnej danej firmy.
Sorry nie kumam. Jak wyglądają do tego przykładowe 3 pytania np z ankietki?
Zatem, jeżeli chcemy poznać jaka jest kultura organizacyjna firmy z perspektywy społecznej, tak musimy spytać się ludzi, potencjalnych klientów co myślą na temat kultury organizacyjnej danej firmy.
Dowiemy się jaka jest kultura organizacyjna firmy, tzn. jak firmę widzi społeczeństwo. Ponadto dowiedzmy się w jaki sposób reklamy kształtują wizerunek kultury organizacyjnej bo to za ich pomocą firma komunikuje się ze społeczeństwem.
A ja zdefinowiałbym to jako wizerunek firmy na podstawie reklam, ale to jeszcze nie kultura..
Dla transparentności tego o czym piszę, kultura org. to :
1)„System wartości, norm, symboli, typowych
dla danej organizacji, rozwijających się
w danym czasie,w wyniku którego powstają
wzory postępowania dla całej instytucji oraz
odpowiednia hierarchia wartości
2)„Zbiór norm społecznych i systemów
wartości, które są stymulatorami zachowań
członków instytucji istotnych dla realizacji
określonego celu
3)Zbiór wartości uważanych za
oczywiste, założeń ,wspólnych
oczekiwań, definicji oraz elementów
pamięci zbiorowej”

No i na koniec :
Odpowiedź brzmi: reklamy mówią nam klientom wszystko na temat kultury organizacyjnej danej firmy
no tak, nawet w kontekście historycznym reklamy bardzo mało mówią o kulturze organizacyjnej
Więc jak w końcu? :grin:
Awatar użytkownika
mc
****
Posty: 228
Rejestracja: pn paź 05, 2009 2:00 am
Kontakt:

Post autor: mc »

no mętlik się robi. Faktycznie moja pierwsza reakcja była błędna, uznałem, że reklamy nic nie mówią o kulturze org. Faktycznie bowiem jeżeli wziąć to pytanie dosłownie, to tak jest. Niemniej jednak jeżeli zagłębić się w sens tego pytania to można spostrzec, że reklama tak jak i każda forma promocji czy komunikacji jest nośnikiem wartości jakie cechują kulturę org. Źle definiujesz kulturę, w twojej definicji brakuje aspektu społecznego. Niezbędnym elementem kultury są ludzie i tylko poprzez pryzmat ludzi badamy w socjologii kulturę, stąd rola środków komunikacji. Socjologia nie zajmuje się przedmiotami martwymi. Nie bada systemu organizacyjnego struktury społecznej inaczej jak przez pryzmat działających w niej ludziach. Nas nie interesują wzorce, normy, ideały, aspekty materialne w innej perspektywie jak tylko tej jak ludzie nimi operują czy manipulują. Kultura organizacyjna jest czymś obiektywnym...faktycznie ale tylko z lotu ptaka. Nie zajmujemy się odkrywaniem wszystkich jej aspektów a jedynie aspektem społecznym.

Dostrzegam do czego dążysz. Uważasz, że do właściwego poznania kultury trzeba ją badać w sposób holistyczny, trzeba odkrywać, jaka w rzeczywistości jest kultura org. Takie badania faktycznie można rozciągnąć na socjologię, można poznawać opinię/zdanie członków tej kultury organizacyjnej, można badać zachowanie tych ludzi, ale to w dalszym ciągu nie daje poznać społecznego aspektu kult. organizacyjnej. Faktycznie dla poznania socjologicznego być może nie można się ograniczać do opinii i zachowań ludzi z poza organizacji lecz bez ich opinii nie zbuduje się właściwego z punktu widzenia socjologii, tzn. społecznego obrazu organizacji. Badając zachowania i opinie członków grupy nie badamy kultury org. z punku widzenia problemu socjologicznego. Badamy po prostu zachowania a jeszcze nie daj Boże martwe przedmioty. To nie jest cecha kultury organizacyjnej z socjologicznego punktu widzenia. A gdzie relacja? Być może wystarczyłoby badania na temat relacji zachodzących w obrębie organizacji, lecz jednostki w obrębie organizacji uwikłane są w pełnione role i jest to problem z dziedziny zarządzania. Prawdziwy problem społeczny stawiamy wtedy, kiedy pytamy jak ludzie spoza org. widzą zachowania org. a zachowania ludzi z org. w stosunku do
ludzi z poza organizacji uwidaczniają się poprzez różne aspekty promocji. Faktem jest że badanie reklam samych w sobie jest błędne, że należy odkrywać pobudki jakie stoją za ludźmi celowo kierującymi komunikat do hmm... "społeczeństwa".

Teraz czujesz o co mi chodzi?
Rozum zrozum, jeśli można trochę zabawniej, bo dostrzegam różnicę w rozumowaniu i jej w zasadzie nie neguje. Podejścia do problematyki socjologicznej są różne. Ja pracuję nad swoim i przekonuję do takiego właśnie sposobu badania zjawisk socjologicznych. Być może też się mylę, być może też w dalszym czasie ugruntowuję swoje podejście do tej dyscypliny. Jeżeli zatem uważasz, że Twoje racje są słuszniejsze proszę przekonaj mnie, że się mylę zwłaszcza co do tego, że kultura ma subiektywny i relacyjny charakter a poznać ją znaczy zrozumieć ludzi, na których kultura ta (a raczej ludzie ją tworzący) ma celowy wpływ?

:-o :wink: :arrow: c.d.n. :?:
mac77
****
Posty: 291
Rejestracja: ndz mar 29, 2009 1:00 am
Lokalizacja: Wałbrzych

Post autor: mac77 »

ok :)
Socjologia gwarantuje miejsce dla każdego ze stanowisk.
Było ciekawie, napewno Twoje poglądy coś wniosły do mojego postrzegania problemu.Zdania oczywiście nie zmienię hehehe
pozdrawiam
ODPOWIEDZ