Socjologia II stopnia UJ
Socjologia II stopnia UJ
Skończyłam właśnie licencjat z socjologii, wybieram się teraz na studia magisterskie na UJ (dzienne). Na egzaminie wstępnym jest test. Czy może wie ktoś z Was coś więcej na temat tego testu (jakiego rodzaju są to pytania? poziom trudności? zakres materiału)?? Lub może znacie kogoś kto mógłby się ze mną tymi informacjami podzielić?
Zakres materiału jest na stronie www, przypomnij się jeszcze w okolicach piątku to postaram ci się napisać jak będą wyglądać te pytania. Jak mi się uda, to wrzucę też sylabusy, z których możesz korzystać przy nauce. Generalnie to przedmioty z kanonu trzeba powtórzyć. WTS/makro/mikro/metody itd...
edit:
socjologia.uj.edu.pl/uploads/pdf/3_dla_ambitnych.pdf
link do pdf z zagadnieniami i referencjami do tych zagadnień. A jak wyglądały pytania, to dopiero koło piątku/poniedziałku
edit:
socjologia.uj.edu.pl/uploads/pdf/3_dla_ambitnych.pdf
link do pdf z zagadnieniami i referencjami do tych zagadnień. A jak wyglądały pytania, to dopiero koło piątku/poniedziałku
-
- *****
- Posty: 596
- Rejestracja: sob cze 23, 2007 2:00 am
-
- *****
- Posty: 596
- Rejestracja: sob cze 23, 2007 2:00 am
-
- *****
- Posty: 596
- Rejestracja: sob cze 23, 2007 2:00 am
Z tego co słyszałem, to koleżanki podsłuchiwały osoby z licencjata z UJ i tamte osoby miały swoje zeszyty, z których czytały pytania i odpowiedzi - a jak się okazało później dokładnie te pytania i odp. były na teście.
To są relacje, także nie ma co się podniecać, ale w każdym bądź razie jak się spotkały z jakimiś osobami z "poza" to te również były zaniepokojone osobami "swoimi" z pytaniami i odpowiedziami.
PS: Jak dla mnie nie do pomyślenia jest, żeby taka uczelnia miała w swoich murach takie sytuacje... Osobiście mnie to zaniepokoiło...
Możesz to sprawdzić?:) może będzie bardziej wiarygodne a ja będę spokojniejszy bo jakby nie było startuję na kulturoznawstwo i żeby nie było klopsa.
To są relacje, także nie ma co się podniecać, ale w każdym bądź razie jak się spotkały z jakimiś osobami z "poza" to te również były zaniepokojone osobami "swoimi" z pytaniami i odpowiedziami.
PS: Jak dla mnie nie do pomyślenia jest, żeby taka uczelnia miała w swoich murach takie sytuacje... Osobiście mnie to zaniepokoiło...
Możesz to sprawdzić?:) może będzie bardziej wiarygodne a ja będę spokojniejszy bo jakby nie było startuję na kulturoznawstwo i żeby nie było klopsa.
Widzę,że jesteście dobrze zorientowani w temacie,a ja potrzebuje pomocy.Ja wybieram się na SUM na socjologie zaoczną na UJ o specjalności praca socjalna i na wstępie też jest egzamin (test).Miałabym prośbę jakby ktoś miał jakieś materiały, informacje,cokolwiek co pomogło by mi w nauce,albo jakieś stare egzaminy z zaocznych lub dziennych to proszę przysyłać na mojego maila,jestem z socjologii z AGHu,wiec zapewne będę w gorszej sytuacji niż osoby z UJ .Z góry dziękuje za pomoc
Mój mail: anett06@interia.pl
Mój mail: anett06@interia.pl
odświeżę wątek - nieco ponad dwa miesiące zostały do kolejnej rekrutacji i jej najważniejszego elementu - testu.
będę kandydował i poszukuję jakichkolwiek informacji o ww teście. Zakres, detale, pytania, etc. Nie znalazłem na stronie Instytutu Socjologii tych wskazówek co do zagadnień, które podobno wisiały w roku ubiegłym, więc jeżeli ktoś ściągnął takowe za wczasu to poprosiłbym o przesłanie:
andrzej.brandt@gmail.com
pozdrawiam i dzięki za wszelkie wskazówki
będę kandydował i poszukuję jakichkolwiek informacji o ww teście. Zakres, detale, pytania, etc. Nie znalazłem na stronie Instytutu Socjologii tych wskazówek co do zagadnień, które podobno wisiały w roku ubiegłym, więc jeżeli ktoś ściągnął takowe za wczasu to poprosiłbym o przesłanie:
andrzej.brandt@gmail.com
pozdrawiam i dzięki za wszelkie wskazówki
Niech w tym temacie wisi jakikolwiek test na uspokojenie... To co poniżej to wstępny z UW, zakres metodologia dla nieznających socjologii czyli na II stopień, jeśli ktoś zmienia kierunek i przychodzi z innych nauk społecznych (socjologowie egzaminów nie mają, przynajmniej jak dotąd, z powodu braku chętnych i dlatego, że dopiero od najbliższego roku akademickiego dobije I stopień UW do II, a tak była zbieranina z całej Polski np. ja , no i system jednolitych oczywiście, bo ogólnie socjologia na UW to jednak nie nowość).
KOSZYK B
1. Podaj własności nominalnej, porządkowej, przedziałowej i ilorazowej skali pomiaru oraz po jednym przykładzie zmiennej statystycznej mogącej wystąpić w badaniu społecznym, mierzonej na każdej z tych skal.
2. Zdefiniuj pojęcia niezależności stochastycznej, korelacyjnej i liniowej dwóch zmiennych, podaj ich najważniejsze własności oraz relacje między nimi.
3. Wyjaśnij na przykładzie pojęcie współczynnika korelacji cząstkowej i omów jego zastosowanie w badaniach społecznych.
4. Podaj i objaśnij wzór równania regresji wielokrotnej liniowej w wersji standaryzowanej i niestandaryzowanej. Czym różnią się od siebie te dwie wersje równania regresji i pod jakim względem są do siebie podobne?
5. Omów właściwości rozkładu normalnego i jego zastosowanie w statystyce.
6. Od czego i w jaki sposób zależy długość przedziału ufności przy szacowaniu średniej w populacji?
7. Wyjaśnij na dowolnym przykładzie, czym jest przedział ufności i poziom ufności.
8. Wyjaśnij pojęcia: błąd pierwszego rodzaju, błąd drugiego rodzaju, obszar krytyczny.
9. Wyjaśnij na przykładzie pojęcie istotności statystycznej w reprezentatywnych badaniach społecznych.
10. Co trzeba zrobić, aby uzasadnić twierdzenie przyczynowe w jednorazowych sondażach i badaniach eksperymentalnych?
11. Czy w socjologii jest miejsce na sądy wartościujące (uzasadnij odpowiedź)?
12. Omów metody doboru próby w badaniach społecznych i wyjaśnij, jakie znaczenie ma wybór metody doboru próby.
13. Czym jest i od czego zależy stopa realizacji (response rate) badania sondażowego?
14. W jaki sposób miejsce pytania w kwestionariuszu i forma pytania mogą wpływać na treść
uzyskanych odpowiedzi?
15. Wedle jakich zasad dobierani są rozmówcy w badaniach terenowych (jakie są kryteria oceny ich wiarygodności)?
16. Wyjaśnij pojęcia: trafność konstrukcyjna (pomiarowa), trafność wewnętrzna, trafność zewnętrzna.
17. Omów zasady i zalety badania fokusowego (wywiadów zogniskowanych).
18. Wymień podstawowe typy badań wzdłużnych (longitudinalnych/dynamicznych/ wzdłuż czasu), omów ich zalety i związane z nimi trudności.
19. Wyjaśnij na przykładzie pojęcie błędu ekologicznego.
20. Wyjaśnij szczególną wartość dokumentów osobistych dla badań społecznych i omów problemy związane z wiarygodnością takich dokumentów?
KOSZYK B
11. Podaj definicje nominalnej, porządkowej, przedziałowej i ilorazowej skali pomiaru oraz po jednym przykładzie zmiennej mogącej wystąpid w badaniu społecznym, mierzonej na każdej z tych skal.
12. Jakie są ograniczenia socjologicznych badao kwestionariuszowych? Do badania jakich zagadnieo warto/nie warto używad narzędzi kwestionariuszowych?
13. Czy w naukach społecznych jest miejsce na sądy wartościujące (uzasadnij odpowiedź)?
14. Omów dwie wybrane metody doboru próby w badaniach społecznych.
15. Jakie są wady i zalety badao sondażowych?
16. W jaki sposób miejsce pytania w kwestionariuszu i forma pytania mogą wpływad na treśd uzyskanych odpowiedzi?
17. Wedle jakich zasad dobierani są rozmówcy w badaniach terenowych (jakie są kryteria oceny ich wiarygodności)?
18. Czy literatura może byd przedmiotem badao społecznych? Uzasadnij swoją odpowiedź.
19. Omów najważniejsze różnice między badaniami jakościowymi a ilościowymi
20. Premier stawia pytanie: Czy roczniki obecnego wyżu demograficznego stanowią szansę rozwojową dla Polski Zaproponuj operacjonalizację badania, które pomogłoby odpowiedzied na to pytanie.
KOSZYK B
1. Podaj własności nominalnej, porządkowej, przedziałowej i ilorazowej skali pomiaru oraz po jednym przykładzie zmiennej statystycznej mogącej wystąpić w badaniu społecznym, mierzonej na każdej z tych skal.
2. Zdefiniuj pojęcia niezależności stochastycznej, korelacyjnej i liniowej dwóch zmiennych, podaj ich najważniejsze własności oraz relacje między nimi.
3. Wyjaśnij na przykładzie pojęcie współczynnika korelacji cząstkowej i omów jego zastosowanie w badaniach społecznych.
4. Podaj i objaśnij wzór równania regresji wielokrotnej liniowej w wersji standaryzowanej i niestandaryzowanej. Czym różnią się od siebie te dwie wersje równania regresji i pod jakim względem są do siebie podobne?
5. Omów właściwości rozkładu normalnego i jego zastosowanie w statystyce.
6. Od czego i w jaki sposób zależy długość przedziału ufności przy szacowaniu średniej w populacji?
7. Wyjaśnij na dowolnym przykładzie, czym jest przedział ufności i poziom ufności.
8. Wyjaśnij pojęcia: błąd pierwszego rodzaju, błąd drugiego rodzaju, obszar krytyczny.
9. Wyjaśnij na przykładzie pojęcie istotności statystycznej w reprezentatywnych badaniach społecznych.
10. Co trzeba zrobić, aby uzasadnić twierdzenie przyczynowe w jednorazowych sondażach i badaniach eksperymentalnych?
11. Czy w socjologii jest miejsce na sądy wartościujące (uzasadnij odpowiedź)?
12. Omów metody doboru próby w badaniach społecznych i wyjaśnij, jakie znaczenie ma wybór metody doboru próby.
13. Czym jest i od czego zależy stopa realizacji (response rate) badania sondażowego?
14. W jaki sposób miejsce pytania w kwestionariuszu i forma pytania mogą wpływać na treść
uzyskanych odpowiedzi?
15. Wedle jakich zasad dobierani są rozmówcy w badaniach terenowych (jakie są kryteria oceny ich wiarygodności)?
16. Wyjaśnij pojęcia: trafność konstrukcyjna (pomiarowa), trafność wewnętrzna, trafność zewnętrzna.
17. Omów zasady i zalety badania fokusowego (wywiadów zogniskowanych).
18. Wymień podstawowe typy badań wzdłużnych (longitudinalnych/dynamicznych/ wzdłuż czasu), omów ich zalety i związane z nimi trudności.
19. Wyjaśnij na przykładzie pojęcie błędu ekologicznego.
20. Wyjaśnij szczególną wartość dokumentów osobistych dla badań społecznych i omów problemy związane z wiarygodnością takich dokumentów?
KOSZYK B
11. Podaj definicje nominalnej, porządkowej, przedziałowej i ilorazowej skali pomiaru oraz po jednym przykładzie zmiennej mogącej wystąpid w badaniu społecznym, mierzonej na każdej z tych skal.
12. Jakie są ograniczenia socjologicznych badao kwestionariuszowych? Do badania jakich zagadnieo warto/nie warto używad narzędzi kwestionariuszowych?
13. Czy w naukach społecznych jest miejsce na sądy wartościujące (uzasadnij odpowiedź)?
14. Omów dwie wybrane metody doboru próby w badaniach społecznych.
15. Jakie są wady i zalety badao sondażowych?
16. W jaki sposób miejsce pytania w kwestionariuszu i forma pytania mogą wpływad na treśd uzyskanych odpowiedzi?
17. Wedle jakich zasad dobierani są rozmówcy w badaniach terenowych (jakie są kryteria oceny ich wiarygodności)?
18. Czy literatura może byd przedmiotem badao społecznych? Uzasadnij swoją odpowiedź.
19. Omów najważniejsze różnice między badaniami jakościowymi a ilościowymi
20. Premier stawia pytanie: Czy roczniki obecnego wyżu demograficznego stanowią szansę rozwojową dla Polski Zaproponuj operacjonalizację badania, które pomogłoby odpowiedzied na to pytanie.
Skończona ilość słów dotyczy tylko skończonej ilości uczuć
studia II stopnia UJ socjologia-egzamin wstępny
Odświeżę temat prosząc jednocześnie jeżeli ktoś posiada jeszcze przykładowe pytania lub te z lat wcześniejszych, które pojawiają się na egzaminie wstępnym na studia II stopnia o przesłanie ich na mojego maila : aneciak3@tlen.pl
Pozdrawiam i z góry serdecznie dziękuję:)
Pozdrawiam i z góry serdecznie dziękuję:)