Witamy w socjologia.pl - polski wortal socjologiczny
  » Strona główna » Konkursy » Poleć nas » Kontakt
 Menu
· Strona główna
· Aktualności
· Ankiety
· Archiwum
· Dodaj Newsa
· Downloads
· Dzienniki użytkowników
· Encyklopedia
· FAQ
· Linki
· Napisz do nas
· Prywatna wiadomość
· Recenzje
· Rekomenduj nas
· Statystyki
· Szukaj
· Top 10
· Twoje konto
 Informacje
Aktualnie jest 164 gość(ci) i 0 użytkownik(ów) online.

Jesteś anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować za darmo klikając tutaj
 Linki
· słuchowiska
· wydawnictwo
· gra w kropki

„Kultura wartości i kultura użycia” – Ku prywatyzacji religii?
Wiadomości
Wysłano dnia 03-02-2012 o godz. 07:59:16 przez socjopat

francisbegbie napisał "

W imieniu organizatorów mamy zaszczyt zaprosić Państwa na konferencję naukową; „Kultura wartości i kultura użycia” – Ku prywatyzacji religii? rozpoczynającej cykl  Lubelskich Spotkań Antropologicznych.

Konferencja odbędzie się w Lublinie przy Katolickim Uniwersytecie Lubelskim im. Jana Pawła II,  dnia 11 kwietnia 2012 r. 

Wszelkie dodatkowe informacje znajdą Państwo w rozwinięciu niniejszej wiadomości.


Gorąco zapraszamy do dyskusji!


W ramach antropologii postmodernistycznej niekiedy kwestionuje się użyteczność takich kategorii jak prawda, piękno czy szerzej kultura uważając, że są to pojęcia puste, nic nie mówiące. W nowoczesnej sztuce ponoć już nie funkcjonuje kategoria piękna (obecnie artysta może jedynie zestawić różne style obok siebie, bez nadziei ich integracji wokół idei piękna). Ta sytuacja, już w aspekcie pojęcia prawdy,  przeniknęła również do antropologii.  Większość jednak badaczy jest  zdania, że  nie sposób, przy opisie świata, w którym przyszło nam żyć, obejść się bez takich pojęć jak prawda, dobro, piękno,  kultura. Na przykład przez kulturę w przeszłości rozumiano pewien całościowy sposób życia, społeczne dziedzictwo asymilowane przez jednostkę jako członka społeczeństwa, sposób myślenia, wierzenia, wzory ludzkiego zachowania, skarbnicę wzorów uczenia się, zespół unormowanych orientacji w stosunku do powracających problemów czy w końcu zespół technik adaptacyjnych zarówno w stosunku do zewnętrznego otoczenia, jak i drugiego człowieka. Wyszczególnione elementy pozwalają jedynie przyrównać kulturę do mapy, dzięki której można poruszać się po nieznanej „okolicy” w sposób sprawny. Na potrzeby cyklicznych Lubelskich Spotkań Antropologicznych przyjęliśmy arbitralny podział kultury na kulturę wartości i kulturę użycia, przy czym kultury użycia nie odczytujemy jedynie hedonistycznie, ale pragmatycznie. Nie tyle w jej ramach pytamy o sens symboli, ile o ich użycie w ramach praktyk językowych.            



      Pierwsze spotkanie pragniemy poświęcić dokonującej się prywatyzacji religii. Świadczą o tym pomysły rządzących, by usunąć krzyże z instytucji państwowych. Tak jak w przypadku kultury wartości mamy świadomość zakorzeniania w tekstach świętych i tradycji religijnej ufundowanej na filozofii „Bytu”  (Jan Paweł II, Fides et ratio), tak w przypadku kultury „użycia”  brak jest odniesień do „świata zewnętrznego”, gdyż to, co istnieje, funkcjonuje  w ramach języka. Jeśli mamy do czynienia z faktami, to jedynie z faktami językowymi w formie interpretacji. W kulturze użycia rolę metafizyki przejmują różne formy filozofii postmetafizycznej, m.in. tzw.  „myśl słaba” (Rorty).  W jej ramach religia  nie wspiera się już na niepodważalnym fundamencie i utrwalonej tradycji, ale na  kolejno po sobie następujących „samoopisach” – interpretacjach. W ich  obszarze nowatorstwo bierze górę nad  dyskursem w formie np. binarnych opozycji - rzeczywistość/pozór, prawda/fałsz, a ocena moralna jest podporządkowana skuteczności (to, co skuteczne, stanowi jedyny wyznacznik działania) .  Słowem kluczem staje się „eklektyzm” – każdy słucha muzyki, jaką lubi, wyznaje taką a nie inną religię – co jest efektem (jak się sądzi)  tylko pewnej subiektywnej wrażliwości. Ktoś jest na przykład wrażliwy na muzykę klasyczną, a inny nie ma do niej żadnego stosunku. Brak jest, w ramach tak pomyślanej kultury użycia, obiektywnych kryteriów rozsądzających to, co jest warte naszej uwagi, a co nie.   Nie będąc jednak  w stanie wyzbyć się pewnych kategorii właściwych dla kultury wartości (np. idea końca świata i ponownego przyjścia Chrystusa),  w ramach kultury użycia mamy do czynienia z językiem ironii (od czasu do czasu na temat końca świata  pojawiają się ironiczne  komentarze w komercyjnych stacjach radiowych) .  Świat ery interpretacji rozpada się więc  na rozmaite gry językowe, bez możliwości dotarcia do rzeczywistości rzeczywistej – owej „okolicy”. To, co jednak dla jednych badaczy jest sukcesem (mowa o równoprawnych interpretacjach), dla innych jest okazją, by zamanifestować swój sprzeciw wobec czegoś przypominającego jedynie  skromne zaprzeczenie teorii, metody i systemu (koniec wielkich narracji), pozorowany zwrot od dominacji i  totalizacji do  rzekomego praktykowania dobroci (ogłoszona śmierć Boga-władzy). Jest to  wyraz cenienia jedynie pluralizmu i heterogeniczności (ogłoszono koniec kultury jako „klasztoru”), braku zdecydowania i determinizmu oraz niechęci do jednoznacznych wypowiedzi. Clifford Geertz, jeden z współtwórców antropologii interpretacyjnej, nie godzi się jednak na równoprawne interpretacje /mówi wprost - nie jestem nihilistą/, a  religia nie jest jedynie sprawą prywatną (subiektywnej wrażliwości), ale na wskroś społeczną, obiektywną w ramach danej kultury.                 



Mamy nadzieję, że tematyka okaże się interesująca nie tylko  dla środowiska antropologicznego. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do merytorycznej dyskusji


Kwota uczestnictwa: 150 PLN   


 
Organizatorzy: 
Katedra Socjologii Grup Etnicznych i Antropologii Społecznej KUL J.P. II w Lublinie                    

Instytut Socjologii PSW im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej  


Sekretarz konferencji:
Krystian Bigos
tel. kom. 533 613 401 

Kontakt: 
Katedra Socjologii Grup Etnicznych i Antropologii Społecznej KUL J.P. II w Lublinie 

    


Szczegóły informacyjne zostaną podane w komunikacie dla uczestników konferencji, które prześlemy pocztą elektroniczną po otrzymaniu zgłoszenia. 
"
 
 Login
Pseudonim

Hasło

Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć. Jako zarejestrowany użytkownik będziesz miał kilka przywilejów.
 Pokrewne linki
· Więcej o Wiadomości
· Napisane przez socjopat


Najczęściej czytany artykuł o Wiadomości:
Co mozna robic po socjologii??

 Oceny artykułu
Wynik głosowania: 5
Głosów: 7


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły

 Opcje

 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku

"„Kultura wartości i kultura użycia” – Ku prywatyzacji religii?" | Logowanie/Założenie konta | 0 komentarze
Komentarze są własnością ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialności za ich treść.

Komentowanie niedozwolone dla anonimowego użytkownika, proszę się zarejestrować
projekt: © 2004 Legion